Forum Onderwerp - CRISIS !!!! en toch op vakantie of niet ???? (Gesloten voor reacties)

wil 10.01.2009 21:12
De crisis iedereen heeft er inmiddels van gehoord, maar merk ook iedereen er wat van ?
Gisteren op de radio hoorde ik juist dat we voor deze zomer juist meer geboek hebben dan ooit!!!!
Alleen de luxe(re) vakantie's hebben minder aftrek, en juist de caravan/tent vakantie's winnen aan populariteit. Toch vreemd dat je op een aantal bekende populaire campings na (bijna)overal nog terecht kan.
Juist de gewone man blijkt zich niets van de crisis aan te trekken en ga meer dan ooit weg.
Ik zelf denk dat juist de crisis bij een heleboel mensen tussen de oren zit, en dat ze bang zijn voor ...? Ja Wat eigenlijk ???

Alleen de mensen die toch al geld genoeg hadden en op de beurs een paar miljoentjes hebben verloren die klagen het hardst toch ??
Maar de gemiddelde jan met de pet / jan modaal merken er niet veel van, zij hebben geen miljoenen verloren op de beurs, en omdat zij dan niet naar buiten komen en/of de media opzoeken om te zeggen dat zij nergens last van hebben, praten alleen de heren en dames met geld alsof iedreen er last van heeft.

Maar nu blijkt het dus dat er meer geboekt is dan ooit met uitzondering van de luxe reizen.

Mijn vraag is : gaan jullie nu minder/niet op vakantie door deze ( zogenaamde opgehijpte ) crisis, of gaan we net zoals andere jaren gewoon weer weg en doen we alsof we nergens iets van aantrekken en benje ook van mening dat het voor jan met de pet / jan modaal allemaal wel meevalt.

Tenslotte zal een vakantie dit jaar zeker een stuk lager uitvallen dan vorig jaar door de lage brandstof prijzen, en de in heel europa massaal verlaagde supermarkt prijzen.

Wij gaan in ieder net als voorgaande jaren weer 3 weken naar Spanje in het hoogseizoen. en U / jij ??????

dick 10.01.2009 23:36
Vergis je niet in de crisis, die komt er aan als de knuppel in het hoenderhok. Vele mensen die nu al geboekt hebben zijn van de zomer ontslagen! En dat brengt me bij mijn bungalows voor de verhuur. Al jaren draai ik mee met en in de verhuur. In 2009 staan we voor het eerst in 20 jaar in de maand januari nog vrijwel leeg voor het hoogseizoen. Geloof de mooie verhuurverhalen maar niet; ze zijn gewoon niet waar. En verder hebben wij wel het idee weer naar Spanje te gaan. Zoeken toch naar een plek waar de prijzen minder zijn gestegen en reserveren niet of kort voor vertrek. Oh ja en net als altijd zullen de energieprijzen in juni, juli en augustus weer flink aantrekken. Dan wordt namelijk het meeste verkocht!


Yo! 11.01.2009 09:41
Wij gaan gewoon op vakantie. De crisis lijkt me tot op heden inderdaad alleen aan de rijkeren (en degenen die helaas zijn ontslagen) besteed. Merk er tot op heden (buiten de media) eigenlijk weinig tot niets van.

Heel deze crisis is dan ook een kwestie van vertrouwen. Met een beetje geluk hebben we halverwege dit jaar weer de opgaande lijn te pakken. Dit zal mede versnellen als de consument maar blijft consumeren. Dus iedereen lekker zijn ding blijven doen, inclusief op vakantie gaan, en de crisis zal als sneeuw voor de zon verdwijnen.

HdR 11.01.2009 11:20
Beste Forumleden,

Voor een deel ben ik het met jullie eens, ik heb er zelf ook (nog) geen last van, maar ik vind dit wel heel optimistische geluiden. Laat mij een paar groepen noemen die er heel veel last van krijgen c.q. al hebben. Deze groepen zullen wel degelijk gaan bezuinigen en de ervaring leert dat niet met vakantie gaan o.a. een van de eerste zaken is waarop men zal bezuinigen.
-De groep mensen die een tophypotheek hebben afgesloten met een behoorlijk aflossingsvrij deel daarvan. De huizenprijzen zullen wel degelijk naar beneden gaan en als je dan onder de waarde komt van je hypotheek gaat de bank echt langs komen om het verschil te halen.
-De mensen die nu een huis te koop hebben staan en al een nieuw huis hebben gekocht. Nog niet zo lang geleden kon je dan via een overbruggingskrediet een langere periode van 2 huizen hebben wel overbruggen. De banken zijn zo voorzichtig geworden dat zo'n soort krediet niet makkelijk meer te krijgen is.
- De gepensioneerden krijgen in 2009 geen prijscompensatie. Als dat voor 1 jaar het geval is overleef je dat wel. Als ik kijk naar de gigantische onderdekking van de pensioenfondsen kan dat wel eens veel langer gaan duren dan alleen 2009.
-De autobranche is behoorlijk in elkaar gestort. De eerste faillisementen zijn er al; hoeveel gaan er nog volgen? En denk dan ook aan alle toeleveranciers in deze branche.
-De reisbranche, met vanouds hele lage marges, begint ook in de problemen te komen. Je wordt nu al persoonlijk gebeld of je toch niet wil boeken. Overigens door de op 1 na grootste reisorganisatie in Nederland.
-Door de gesubsidieerde arbeidstijdverkorting van de Overheid zitten nu al veel mensen thuis (bijv. DAF); de Overheid blijft dit niet subsidieren, waarop ontslagen gaan komen.
-De geprognotiseerde werkloosheid voor 2009 is enorm; gaan deze mensen gewoon door met uitgeven? Ik denk het niet.
-Er zijn nogal wat banken omgevallen. Door het ingrijpen van de Overheid zijn deze kunstmatig gered. Maar wel met ons belastingeld; de rekening komt toch echt wel een keer.
-Nieuwbouwprojecten woningen zal voorlopig mondsjesmaat worden; gevolgen voor de bouwvakkers?
Kortom; ik vind het heel plezierig voor de mensen die er geen last van hebben en ik hoop en verwacht niet dat we dezelfde toestanden krijgen als in Spanje( werkloosheid bouw in Alicante in 3 maanden van 2 naar 8%) en Engeland, maar laten we wel realistisch blijven en zeker niet te optimistisch zijn.
Groet,
Hans

WIL 11.01.2009 13:19
En waar kom het allemaal door ??
Niet door de daadwerkelijke crisis, nee het zit bij een hoop mensen tussen hun oren, en natuurlijk zeg ik niet dat er niets aan de hand is. Dat de banken gered zijn door de overheid is een goede zaak, maar mnstr Bos sprak laatst op de TV dat de overheid er nu inmiddels miljoenen per maand aan verdiend, en zodra de crisis weer voorbij is, hebben de banken voldoende vermogen om weer geprivaticeerd te worden. Maar door de gigantische media hype lijkt het erger dan het is, de media maken de mensen bang.
Oké er zijn veel schulden maar in hoofdzaak bij de minima en bij de gefortuneerde, maar het grootste deel wat er tussen in zit hebben meer spaargeld op de bank staan dan er ooit geweest is.
En dat kom omdat men bang is wat er verteld word.
En m.b.t. hypotheek, oké ik heb ruim een ton overwaarde in mijn huis zitten dus ik maak me niet zo'n zorgen, maar er zal nooit een bank zijn die naar iemand toe komt en zegt: je huis is maar twee ton waard en je hypotheek is twee en halve ton, zolang jij maar de hypotheek blijf betalen zeuren ze echt niet, tenslotte kan een bank niet weten wat de waarde is van al hun clienten en hypotheken een huis kan voor een eigenaar wel een emotionele waarde hebben van een miljoen terwijl het mischien maar drie ton waard is, als jij als bezitter bereid ben om te betalen wat het jou waard is en dit ook elke maand doe kraait er geen enkele haan ( lees bank ).
Als de consument vanaf morgen weer normaal zijn bestedings patroon van vorig jaar om deze tijd ging hanteren en volhoud, behoord de crisis over twee tot drie maanden tot het verleden.
Deze week las ik nog dat het werkloosheid cijfer in Amsterdam, nog noot zo laag was geweest een histories laagte cijfer. Er zijn in NL nog steeds meer vacature beschikbaar dan er werkloze zijn.
Alleen is het voor sommige verdomde moeilijk om voor minder geld te gaan erken dan ze gewend zijn Ik zou zeggen "" Beter wel een inkomen dat minder is dan gewend, dan klagen over het niet kunnen vinden van een nieuwe baan"".
Maar het is hier een campingforum, en daarom zeg ik : Ik zou in een crisis raken wanneer ik niet deze zomer op vakantie zou kunnen naar het heerlijke warme spanje.

HdR 11.01.2009 13:59
Beste Wil,
Je vraag was of er mensen zijn die door de crisis niet op vakantie zullen gaan.Ik heb onderbouwd met feiten een groep aangegeven waarvoor het in 2009, maar waarschijnlijk ook nog wel in 2010, niet de vraag is of ze met vakantie willen gaan maar of ze(financieel gezien)met vakantie kunnen gaan.
Groet,
Hans

wil 11.01.2009 15:30
Hans.
Ik begrijp jou wel, en ik heb mijn egen vraag uit zijn verband gehaald dat weet ik.
Maar ik ben sinds enige maanden bedrijfsleider bij een groot europees winkel keten in woonbranche. En als ik dan zie dat er zo makkelijk door mensen zijn die even binnen stappen en dan zonder blikken of blozen binnen 10 minuten naar buiten lopen en even een woning stoffering geregeld hebben voor € 6000,- en dit dag in dag uit zie gebeuren denk ik bij mezelf.........??
En dan hoor dat er meer vakatie's dan ooit geboek zijn vraag ik mezelf af is er wel een crisis ?? En wat denk de gemiddelde forum bezoeker hierover ??

dick 11.01.2009 18:13
@Wil ea: Het betoog van HdR kan ik helaas volledig onderschrijven. Jouw betoog is ook waar want er worden vele keukens, badkamers en wooninrichtingen verkocht. Maar die worden gekocht door mensen die het idee hadden te gaan verhuizen en dat nu achterwege laten. Het beschikbare geld wordt gestoken in verbeteren van de 'oude' woning. Voor de rest zal het wel voor een deel tussen de oren zitten maar feit is dat er vele banken failliet zijn of zijn overgenomen. Daar waar de banken door de overheid zijn overgenomen, moet de eindrekening evengoed worden betaald alleen iets later. En natuurlijk zal elke verkoper (ook een minister) mooie geluiden laten horen. Maar goed ik wil gewoon naar Spanje dit jaar, mits ik werk heb eb mits de kosten van de studerende kinderen niet uit de hand lopen.

Dick 14.01.2009 21:12
Met de aanvang van de vakantiebeurs 2009 is het wel duidelijk dat de vakantieboekingen zowel in afstand als in hoeveelheid aanzienlijk minder zijn dan voorgaande jaren. Failissementen bij touroperaters en vliegmaatschappijen zijn te verwachten.

Geplaatst door: Eveline 15.01.2009 21:45
In de kranten staat wel dat mensen inderdaad een stapje terug doen, maar op vakantie wilt men toch blijven gaan.
I.p.v. dure vliegvakanties kiest men voor een autovakantie naar Frankrijk, Spanje.
Ook wij doen dit jaar voor het eerst geen vliegvakantie, maar een autovakantie richting de Spaanse kust (camping l'amfora). Wij hebben er super veel zin in. Wij hebben een caravan gekocht en als het goed bevalt (waar we alle vertrouwen in hebben, omdat wij altijd al een keer wilden kamperen) blijven wij ook gewoon nu bij de kampeervakanties.
wij hebben in ieder geval er super veel zin in en hebben dus voor een goedkopere vakantie gekozen.

Wil 12.02.2009 21:53
Ik had als topiceigenaar al eerder hierover geschreven, maar
Vandaag zat ik in m'n auto was wat met de radio aan het spelen, en hoorde een discusie programma wat weer eens over de Crisis ging.
En er werd ook weer de vakantie besproken, en in de eerste 5 weken van dit jaar zijn er weer meer vakantie's geboekt als voorgaande jaren, en wat blijkt dat de camping vakantie's weer volop in de lift zitten, caravan verkoop is hoger dan normaal ( gelukkig liggen de prijzen van de tweede handse caravans lager dan andere jaren "dus op normaal niveau")dus het blijkt maar weer eens dat de crisis op de vakantie gangers geen invloed heeft.
Volgende week ( weer een vakantie ) gaan er ook meer dan ooit mensen op vakantie , waarvan 70% op wintersport, dus crisis of niet het lijkt er heel veel op dat crisis voor de meeste mensen geen enkel bezwaar is om op vakantie te gaan.


dick 12.02.2009 22:03
Wil, het is maar waar wat je wil horen! Eigenaren van beurzen, reisburo's, caravanhandel etc.
hebben er alle belang bij geen doemdenken uit te stralen.
Mijn inside info is als volgt; Boekingen hoogseizoen huisjes nederlandse kust belangrijk minder dan de laatste jaren.
Boekingen hoogseizoen campings Spanje dramatisch slecht!
Maar de crocusvakantie toont inderdaad aan dat er veel last minute wordt geboekt.



Geplaatst door: Iris 12.02.2009 22:11
Vliegvakanties zijn stukken minder geworden.
Wij zijn vorig jaar al overgestap van vliegvakantie naar het kamperen (een stacaravan gehuurd).
Vliegvakanties zijn eigenlijk niet meer te betalen.
Wij hebben nu een eigen caravan gekocht en gaan naar een luxe camping in Spanje.
Of dit volgend jaar nog zal zijn durf ik niet met zekerheid te zeggen. Als het in 2010 allemaal slechter gaat, gaan wij voor een goedkopere camping in Frankrijk i.p.v. een hele luxe camping aan de spaanse kust.

wil 12.02.2009 23:10
@ Iris...
Jij/jullie zijn het voorbeeld al van dat de caravan vakantie weer terug komt, omdat vliegvakantie's duur worden.
Ik ( als voormalig caravanbedrijf eigenaar) volgt nog steeds de caravanverkoop, en de nieuwe caravanverkoop is nog niet je van het, maar de 2e hands zit in de lift, gelukkig tegen normale prijzen, want een aantal jaren geleden ( niet eens zoveel geleden) vroegen de mensen voor 2de hands caravans zoveel geld dat voor ons ( ik spreek over toen ik nog een caravanbedrijf had ) de handel niet leuk meer was omdat de ,meeste caravan bezitters dachten goud in hun handen te hebben en dat ze caravans tot wel € 5000,- boven de handelswaarde dachten en wilde verkopen. Zij hebben destijds de handel voor de meeste bedrijven kapot gemaakt.

Geplaatst door: bibi 13.02.2009 10:50
Crisis wel degelijk!!!
Ook ik riep het zit tussen de oren en al dat gepraat veroorzaakt de crisis
MAAR tot we vorige week van het 1 op andere moment we op kantoor moesten komen en ook ons bedrijf zijn maatregelen nam. Minder product(tegels en tuin enz) afname dus minder werken wat ook financiele gevolgen met zich mee brengt. Wij zijn dus gezin modaal wel getroffen. En dat zal voor ons met wat grotere kinderen ook mee wegen in de beslissing wat voor vakantie gaan we doen dit jaar. Thuis blijven dat willen we zeker niet maar als het ontslag dreigd dan is het een feit.
Voorlopig boek ik nog niks. Maar dat er veel camping vakantie's geboekt worden dat is idd de menigte die anders het vliegtuig pakken en voor hun is dit dan een stuk goedkoper.

san 15.02.2009 10:14
ja de crisis en toch hebben wij onze vakantie geboekt 3 weken spanje heerlijk.ook daar is het crisis. maar wij jan modaal merk er in mijn omgeving (gelukkig ) weinig van . Mijn moto is dan ook ga op de zelde voet verder als voor de crisis. Als iedereen zijn geld in zijn zak houd dan creeer je een crisis.ja wij gaan naar een camping met een tent maar dit doen we al 10 jaar.

wil 15.02.2009 12:11
@San...
Ik moet me helemaal aansluiten bij jou mening,ik heb gelukkig ook niets van de crisis ondervonden tot nu toe, ik ben sinds een aantal maanden bedrijfsleider bij een groot woningstoffeer bedrijf wat europeesch één van de grootste danwel de grootste is, en het blijf daar alleen maar door en doorgaan,en na het plaatsen van mij CV op één van de internetsite's heb ik al diverse aanbiedingen gehad, dus voor de gewone modaal inkomsten mensen waar ik onder val is de crisis niet zo hoog natuurlijk uitzonderingen daargelaten. Maar als men allemaal de hand op de knip houd en elkaar bang blijf maken, dan word de crisis pas echt een crisis.

deus 06.03.2009 11:25
Wij hebben juist een weekje extra op de Spaanse camping geboekt ivm met die "crisis"...
Geld moet nu rollen, of je het nou in Ned. wegbrengt of in Spanje.
Oppotten is het slechtste wat je nu kunt doen!


HdR 08.03.2009 10:35
Beste Deus,
Ik denk dat de vele (honderd duizenden) mensen die inmiddels werkloos zijn geworden, binnenkort worden ontslagen of door andere omstandigheden in de (financiele) problemen zitten, dit soort opmerkingen niet echt kunnen waarderen. Hoewel je in de kern van je boodschap gelijk hebt, vind ik het tegenover dit soort mensen een wrange opmerking. En voor alle duidelijkheid; ik behoor niet tot de groep mensen die in de problemen zitten.
Groet,
Hans

Wil 09.03.2009 21:09
Toch vind ik dit geen misplaatste of kwaadwillende opmerking, de vraag was uiteindelijk wel of niet op vakantie ivm de Crisis.

Je kan natuurlijk verschillende antwoorden krijgen, en wat betreft werklozen, er zijn in NL nog steeds meer vacature's dan werklozen dus als je ontslagen word, dan kan je best wel werk aanvaarden onder jou kunnen of met minder salaris, al is het maar tijdelijk, tenslotte kun je vanuit een baan makkelijker een baan vinden dan vanuit een werkloosheid.
Ik begon 4 maanden geleden als filiaalmanager bij een Tapijtzaak Car..R..th ( zal geen reclame maken)ik zette mijn CV op internet, en binnen no-time diverse aanbiedingen gekregen.
En nu alweer een nieuwe job, oké gelukkig werd mijn salaris wens geaccepteerd, maar wat ik hiermee wil zeggen is, je hoeft niet werkloos te zijn/blijven als je maar stappen neemt en al is het voor minder, So-Wat ?? je heb een baan. En dan moet je waarschijnlijk één á twee keer per jaar minder uit eten en een paar keer minder uitgaan, kan je tenminste zomer ook op vakantie.
Wij kunnen het ook en dat met één salaris één hyptheek, en 3 kinderen het is maar hoe je zelf wil aanpassen.

Begin Vorige Volgende Eind 1 2 

Pagina 1 van 2