Forum Onderwerp - Zin en Onzin van Stikstofgevulde caravanbanden. (Gesloten voor reacties)

wil 08.06.2009 10:07
Als voormalig eigenaar van een caravanbedrijf heb ik regelmatig met klanten gepraat over waarom Stikstof in de banden en waarom niet.
Daarom nu de Zin en Onzin van Stikstofgevulde caravanbanden.

Regelmatig kan men in krantenadvertenties en caravanbladen de aansporing lezen om de banden van Uw caravan op druk te brengen met zuivere stikstof in plaats van lucht.

En als U de banden van auto en caravan al vele jaren met gewone lucht op spanning houdt en daar geen problemen mee heeft ondervonden, zult zich mogelijk afvragen waar de toepassing van zuivere stikstof nou eigenlijk goed voor is. Temeer daar dit oppompen met stikstof alleen bij speciale bandenbedrijven mogelijk is en je er dus met je caravan naar toe zou moeten. Bovendien hangt er ook nog eens een prijskaartje aan van zo´n € 4,5 per band.

Enkele feiten:

Banden zijn niet potdicht. De inhoud verdwijnt langzaam door het rubber naar buiten, een verschijnsel dat diffusie heet.

De aansluiting van de band op de velg is niet perfect. Deze aansluiting is zeer afhankelijk van de conditie van de velg. Denk aan roest en oneffenheden van andere origine, zoals bijvoorbeeld een schade door het raken van een stoeprand, welke deze afdichting nadelig kan beïnvloeden. Ook de kwaliteit van de montage speelt hierbij een grote rol.

Het ventiel is het volgende zwakke punt en een mogelijke route waarlangs de vulling van de band zou kunnen ontsnappen.

De ons omringende lucht, waarmee we normaliter onze banden op druk brengen bestaat voor 79% al uit stikstof en het restant is vrijwel geheel zuurstof.

De argumenten welke aangevoerd worden, om aan te tonen dat het gebruik van zuivere stikstof een zinvolle zaak zou zijn, zijn de volgende:

De snelheid van de diffusie van zuurstof door het rubber van een band is ongeveer vijf maal zo groot als de snelheid van diffusie van stikstof door het rubber van diezelfde band.Dit houdt onder andere verband met de afmetingen van de zuurstof- en stikstofmoleculen, welke laatste het grootst in afmeting zijn en dus minder makkelijk kunnen ontsnappen.

Zuurstof is een reactieve stof, welke zich in tegenstelling tot stikstof makkelijk bindt met het rubber van de band en het metaal van de velg, een proces dat wij kennen als oxidatie of roesten. En dit leidt op termijn ook tot drukverlies in de band.

Als gevolg van bovenstaande zou de met stikstof gevulde band beter op spanning blijven.
In theorie is dat ook zo.

Het duurt echter vele maanden voordat de gevolgen van het effect van de diffusie van zowel lucht als stikstof door het rubber van de band alsmede de door zuurstof veroorzaakte oxidatieverschijnselen met een bandenspanningsmeter vastgesteld zouden kunnen worden.

En dan zou men voorbij moeten gaan aan de andere, hiervoor geschetste, veel grotere kansen op drukverlies via de aansluiting van band op de velg en via het ventiel.

Bandenfabrikanten spreken geen voorkeur uit over het toepassen van stikstof dan wel lucht. Banden zijn tenslotte ontworpen om met lucht te worden opgepompt.

Beter is het om regelmatig de bandenspanning van Uw caravanbanden te meten en zonodig de spanning weer op peil te brengen en dan is lucht een uitstekend middel en overal en ruim voorhanden. Volg daarbij hetzelfde regime als U voor Uw auto doet. De meeste auto-instructieboeken hanteren daarbij een regel die niet uitgaat boven één controle per duizend gereden kilometers.

Voor caravans dient daarbij rekening te worden gehouden met verblijfsperioden op campings dan wel in de stalling. En dan is één controle per maand toch ook wel het minimum, of anders toch zeker voordat U Uw caravan weer aanhaakt.

Samenvatting en conclusies:
De eventuele toepassing van stikstof is prima en in theorie het beste.

Het toepassen van stikstof is echter niet eenvoudig, niet altijd en overal vol te houden en bovendien relatief kostbaar.

In de praktijk is de toepassing van lucht vrijwel net zo goed.

Lucht is bij elk tankstation en via elke voetpomp overal en ruim voorhanden en bovendien gratis.

Van essentieel belang voor de levensduur van de banden en Uw veiligheid is een regelmatige controle van de bandenspanning

Het toepassen van stikstof kan en mag nooit een reden zijn om grotere intervallen tussen de controles aan te houden.


HdR 08.06.2009 19:39
Wil,

Met de caravan heb ik geen ervaring met de auto wel. Bij het vernieuwen van de banden op mijn vorige auto, kreeg ik automatisch de "groene" ventieldopjes. Ik heb een termijn van 3 maanden aangehouden om de druk te laten controleren (overigens gratis)en het werkt. Deze druk bleef inderdaad constant. Het geduvel begint echter tijdens het caravanseizoen. Met het rijden met de caravan moet de druk van mijn achterbanden hoger worden gezet. En dan werkt de termijn van om de drie maanden dus niet meer, maar wordt steeds korter. Ik heb er dus weer "zwarte dopjes" opgezet en ben er mee gestopt. Was voor mij ook gelijk de reden om er met de caravan niet aan te beginnen. Overigens is de gewone lucht (althans bij mij in de buurt) niet meer gratis. Overal moet E0,50 in tegenwoordig; hoe bedenk je het.
Groet, Hans

Geplaatst door: onzin 09.06.2009 20:04
Moderator gooi aub deze "onzin" eraf, heeft totaal geen waarde voor het Spanje forum mischien handig op een of ander technisch forum.

jaapie7 09.06.2009 21:09
Waarom is dit onzin, vind dit wel informatie waar ik wat mee kan mbt mijn vakantieplannen.
Dus moderator aub niet verwijderen.