Forum Onderwerp - Verschil Frankrijk / Spanje (Gesloten voor reacties)

Edwin 18.06.2009 11:31
Al een paar jaar lopen we er tegenaan te hikken om eens naar een camping in Spanje te gaan (stacaravan/aan zee/lekker groot zwembad erbij), maar iets houdt ons nog altijd tegen (het onbekende?).
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie ervaringen in Spanje en waarom jullie juist naar Spanje gaan en niet naar bijv. Frankrijk of Italie.

Geplaatst door: Fred 18.06.2009 12:43
Alle landen zijn eigenlijk hetzelfde.
Overal is mooi landschap en mooi weer.
Je komt vriendelijke mensen tegen, maar ook minder vriendelijke mensen tegen. Maar dat is in elk land zo.
In Spanje zijn bijna alle campings erg mooi, je moet het gewoon een keer doen en dan kunnen jullie het zelf beoordelen of jullie het vaker zullen doen of niet.
Het is gewoon te vergelijken met Frankrijk en Italie.
Wij gaan vaak het ene jaar naar Frankrijk en het andere jaar weer naar Spanje, bevalt ons erg goed. Italie hebben wij 2 keer gedaan, maar is niet helemaal ons land. Frankrijk en Spanje spreekt ons meer aan.
Vaak wordt er gedacht (ook wij dachten dat) dat er in Spanje op de massale campings aan zee van die bierzuipers zitten. Dit valt echt mee, het volk is gewoon hetzelfde als wat naar Frankrijk en/of Italie gaat.
Spanje heeft vaak wel de breedste stranden.

Wil 18.06.2009 16:13
Het zal meestal inderdaad een kwestie van persoonlijke smaak zijn, echter wat wij als ervaring hebben, is dat in Spanje de mensen realaxer/rustiger overkomen, ze zijn veel vriendelijker als voorbeeld in Frankrijk zal een fransoos niet de moeite nemen om Engels te praten, terwijl je in Spanje over het algemeen op vele plaatsen in het Engels kunt communiceren. Onze Franse en Spaanse taal is op een enkel woordje na O,00. De gigantische massa campings zijn er op een paar uitzonderingen na vrijwel niet, wel is één ding voor de volle procent waar en dat het levensonderhoud in Frankrijk vele malen hoger ligt dan in Spanje.
Een goede kennis van ons is een fransman en die zegt ook dat op Engeland na Frankrijk gewoonweg het duurste land is kwa levensbehoefte/middelen.

De stranden zijn inderdaad mooi vooral in het noorden van spanje, echter kom je in de buurt van Barcelona beginnend net iets onder Playa D'aro, en dan even iets onder Barcelona heb je juist miondere stranden, maar zodra Barcelona een 100 km voorbij krijg je de betere stranden (weer).

En je bent in Spanje in iedergeval zon verzekerd en dat is zelf in (Zuid)Frankrijk niet altijd gegarandeerd.
Wij hebben in beide landen vakantie genoten, maar de laatste 6 jaar hebben we Frankrijk niet meer aangedaan als vakantie land, Ja alleen om er doorheen te rijden.
En Italië..... Nee dat spreek me op de één of andere manier niet aan.

Veel succes met de keuze maar als ik het voor het zeggen zou hebben.

Gewoon doen SPANJE>

Geplaatst door: Ben 18.06.2009 16:35
Inderdaad gewoon een keer proberen Spanje, mooi land met mooie campings.
Spanje en Frankrijk vind ik beide wat hebben. Zelf vind ik de mensen in Frankrijk juist vriendelijker, wij hebben daar altijd op campings gestaan en daar proberen de mensen altijd engels te praten. In Spanje vond ik de mensen in de supermarkten erg onvriendelijk. Maar wij gaan niet naar een land toe, omdat daar toevallig vriendelijker mensen zijn. Wat Fred al zei, je komt vriendelijke en ook onvriendelijke mensen tegen in elk land.
Zelf vinden wij Frankrijk een gemoedelijke sfeer hebben en daar heb je echt van die leuke franse dorpjes nog.
Wij kiezen vaker voor Frankrijk, maar Spanje doen wij ook zeker weleens. Als je met kinderen gaat is zowel Frankrijk en Spanje ideaal!
Elk land heeft wel wat, dus ik zou gewoon een keer naar Spanje gaan.
Italie en Kroatie spreekt ons ook niet aan, zijn wij 1 keer geweest, maar doen dit niet nog eens.

Geplaatst door: Anja 18.06.2009 19:56
Ik zit eigenlijk met hetzelfde als Edwin. persoonlijk vind ik Italie een superland en dat geldt ook voor Frankrijk. Spanje hebben wij ook nog niet aangedaan en zou ik toch wel eens willen proberen. Alleen houdt mij tot nu toe tegen dat ik het idee heb dat er een ander soort vakantieganger naar toe gaat. Niet om iemand af te vallen of zo hoor, maar het idee van feesten, bier drinken etc. houdt mij tegen. Vooral omdat wij toch van de campings houden die over het algemeen veel en goede faciliteiten hebben, we altijd een stacaravan huren en daardoor veelal op de wat grotere campings uitkomen. En die trekken me juist in Spanje niet zo. Maar misschien heb ik wel een heel verkeerd beeld.

monique 18.06.2009 23:23
als je een camping aan de costa brava bezoekt vind je gewoon hetzelfde soort mensen als in zuidfrankrijk hoor, maar als je campings in echte jongerenplaatsen zoals salou of calella ofzo gaat bezoeken zou het wel eens anders kunnen zijn ben ik bang

Geplaatst door: Daan 19.06.2009 09:59
Laat de misverstanden over Spanje maar lekker bestaan! Inderdaad, alleen maar Sjonnies en Anitas in dat Spanje! Niet naartoe gaan! Blijven wij lekker komen......

Geplaatst door: Ria 19.06.2009 12:25
Anja,
Dat idee hadden wij ook heel erg lang, totdat wij een keer zelf naar een camping in Spanje gingen.
Wij kozen niet voor een grote massale camping en het was geweldig!
Dit jaar kiezen wij voor het eerst wel voor een massale camping, camping Las Dunas, omdat wij daar erg positieve verhalen over gehoord hebben en onze kinderen van 14 en 17 jaar daar nu een keer heen willen. Ben benieuwd hoe het ons zou bevallen.
In ieder geval Anja er zijn genoeg gemoedelijke campings in Spanje en het blijft een prachtig land.
Het verschil tussen Frankrijk en Spanje is er bijna niet. Wij kiezen voor zowel Frankrijk als Spanje, beide erg mooie en leuke landen met mooie campings.
Gewoon een keer proberen en als het niet bevalt ga je de volgende keer gewoon weer lekker naar Frankrijk, maar dan heb je het toch een keer geprobeerd en weet je ook hoe Spanje is.

Geplaatst door: José 19.06.2009 13:28
Beide landen vinden wij erg mooi en leuk.

HdR 19.06.2009 17:24
Beste Edwin,

Toevallig in 2008 buiten het seizoen enkele manden in Spanje doorgebracht op campings. Omdat ik een ontzettende liefhebber van Frankrijk ben is mij toen gevraagd om spontaan iets over Spanje te roepen. Hierbij mijn (toen) spontane reactie.
We zijn weer terug in dit kille land na een tocht van circa 7000 km. We zijn gekomen tot onder Alicante en hebben heel veel gezien. Alle bekende plaatsen als Barcelona, Taragonna, Valencia, Murcia etc. geweest. Ondertussen ook nog 300 km gefietst langs boulevards maar ook tussen de sinaasappel/mandarijnen plantages. Het was voor mij 20 jaar geleden dat ik op het vaste land van Spanje ben geweest. Wat mij opvalt zijn de volgende punten:
-mensen zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam
-engels wordt er dus nauwelijks gesproken; ook niet onder de jongeren
-het is daar werkelijk spotgoedkoop; loopt van eten, drinken,treinen, supermercado's tot aan benzine (het aantal liters is meer dan euro's)
-alle huizen zijn daar beveiligd en ook met siertralies ervoor
-wat een rijkdom in de kathedralen en kerken; en wat een hoop bedelaars daarvoor
-de peage (pista) langs Barcelona is nog steeds onveilig; op de heenreis (overdag om 13.00 uur)hebben ze 2 keer geprobeerd me te dwingen te stoppen. Als je dat doet heb je ineens 2 lekke caravanbanden, dus doorrijden en je mobiel pakken.
-het weer was daar op enkele dagen na zeer goed; circa 22 graden overdag
-hoe krijg je het voor elkaar om je kuststrook zo te verknallen met flats en dergelijke. En dan heb ik het niet over Benidorm en zo. Dat heeft Frankrijk toch veel slimmer gedaan.
-los van heel veel graffiti is alles ontzettend schoon; op de campings blijven ze schoonmaken en iedere winkelier begint 's-middags met zijn stoep te schrobben.
-alleen al in het Alicante deel staan 150.000 huizen leeg, en bij half afgebouwde flats is de bouw gestopt en deze worden niet meer afgebouwd.

Groet, Hans

jaapie7 21.06.2009 22:04
dat is het enige goeie antwoord Daan...

jaapie7 21.06.2009 22:09
o ja je vergeet nog te vertellen hoe gevaarlijk het op de autobannen is in Spanje,
vergeleken daarbij zijn die crimineeltjes rondom lyon en Marseille koorknappjes.

Geplaatst door: ® kea 22.06.2009 15:02
Spanje is een heel mooi land, met heel veel verschillende gebieden. De "feestcosta" in het noorden en de schitterende pyreneeen in de Picos in het Oosten. Een geweldige kust in het oosten, waar je bijna geen Nederlanders ziet. De campings zijn veel schoner en bijna altijd een Engelse sprekende beheerder. De campeerplekken zijn meestal kleiner dan in Frankrijk. Als het dichterbij lag ging ik er vaker naar toe.

twani 28.06.2009 22:26
Japie7 en Daan:

Jullie vergeten nog de criminaliteit op de camping. Vreselijk! ;-)


Ff zonder gekheid: wij komen al jaren aan de costa, midden tussen de kotsende lallende jeugd en die zien we nooit. Omdat wij als gezin al weer voor twaalven terug zijn op de camping en dan de jeugd zijn weg pas vindt.

Verder: de ervaring is dat Spanje (op de campings waar wij huizen....) veel schoner is dan Frankrijk.

Geplaatst door: Meike 29.06.2009 17:35
Ik vind het gewoon belachelijk om te zeggen dat de campings schoner zijn dan in Frankrijk.
Dit verschilt echt niet per land, het ene land is echt niet schoner dan het andere land.
Er zijn ook hele schone campings in Frankrijk.
Criminaliteit komt steeds meer voor op de campings en dit is niet alleen in Spanje of Frankrijk zo, maar in elk land.
Beide vinden wij erg mooie en leuke landen.
Spanje is verder rijden, dus meer brandstof + tol.
Supermarkten zijn misschien ietsjes goedkoper dan Frankrijk, maar dit scheelt niet veel.
In beide landen zijn wij al heel wat keren geweest en beide landen zijn geweldig.

kea 29.06.2009 19:17
We kamperen regelmatig in beide landen. Maar ik heb nog NOOIT een vuile camping gehad in Spanje en dat kan ik van Frankrijk niet zeggen. Maar zoals gezegd als Spanje dichterbij lag kwam ik daar vaker dan in Frankrijk.

Geplaatst door: Jo 29.06.2009 19:27
Kea, u heeft zeker ook maar alleen een paar campings aan de costa's bezocht. In Frankrijk zijn duizende campings meer, dus kan het soms ook voorkomen.
Wij hebben overigens altijd schone en mooie campings gehad in Frankrijk.
Frankrijk en Spanje komen we beide, allebei leuke en mooie landen.

kea 29.06.2009 21:29
Ik heb nog nooit aan de costa's gekampeerd, maar altijd in het binnenland, Pico's Baskenland Pyreneen. In Frankrijk trekken we ook rond op de kleine campings ook nog nooit op een mega camping geweest. We trekken gemiddeld 3 maanden rond met de caravan. Ik heb eerlijk gezegd wel wat ervaring met de meeste landen in het zuiden van Europa.

wil 30.06.2009 15:35
Toch wil ik reageren op boodschappen doen in Frankrijk en Spanje.

De boodschappen in Spanje zijn veel en veel goedkoper dan in Frankrijk, waren een een aantak jaren geleden twee jaar achter elkaar in Frankrijk wezen kamperen, en wij waren toen vrijwel iedere dag € 50 / € 60,- per dag kwaijt aan boodschappen, terwijl we nu zeg maar de helft per dag kwijt zijn aan boodschappen. Voorbeeld bier kost in Spanje tussen de € 0,15 en € 0,20 per blikje en in Frankrijk begin het pas bij € 0,60.
Cola € 0,40 per 2 liter, in Frankrijk begin het bij € 0,80 per 1 1/2 liter, en het fruit en vlees is ook veel goedkoper,Wijn lusten we geen van alle dus daar vergelijk ik niets mee. Zo kan ik nog wel het e.e.a. opnoemen maar hierboven geschreven word het meest gekocht.

Benzine is nog onder de euro per liter, we hebben tot nu toe nog nooit een vieze camping gehad in Spanje, terwijl we ooit in Recubeau stonden (camping Couriou) in Frankrijk, en werkelijk nog nooit zoiets smerigs goor en vies mee gemaakt.

Dus daarom Spanje boven Frankrijk, heb dit al vaker gezegd en blijf hierbij.

Geplaatst door: dw 30.06.2009 16:52
In Spanje zijn de sanitairgebouwen bijna allemaal voorzien van mooi tegelwerk en mengkranen. Minstens 3-4 keer per dag wordt er gepoetst. En dan heb ik het niet over een natte lap erlangs halen.
Eten en boodschappen zijn inderdaad duurder. En dat het wat verder weg is dan Frankrijk: dat is nieuws! Maar die paar liter benzine en paar cent tol (in Spanje betaal je vanaf de grens tot afslag 5 maar een paar euro) heb je er zo weer uit.
Geef mij maar alle dagen zon! Eviva Espana! Op naar de Johnnies en Anita's Daan!


Begin Vorige Volgende Eind 1 2 

Pagina 1 van 2