Forum Onderwerp - Naar Spanje, welke dag? (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: Jan 26.06.2009 15:55
Wij hebben sinds dit jaar voor het eerst een caravan gekocht en gaan hiermee naar Spanje.
Wij hebben niets gereserveerd, maar hebben wel allerlei campings al opgeschreven en heel wat informatie opgedaan.
Nu zaten wij altijd in een huuraccomodatie en moest je vaak van week tot week. Nu zijn we dus met eigen caravan en kunnen wij zelf bepalen welke dag we gaan rijden.
In ieder geval willen wij niet op zaterdags gaan rijden, omdat je dan gegarandeerd in de file komt.
wij hebben 3 weken vankantie. Laatste werkdag is 10 Juli en ik begin weer 3 Aug, misschien 4 Aug.
Wat geven jullie ons als tip mee, welke dagen je het beste kunt rijden als je min of meer gewoon de vrije keus hebt.

Geplaatst door: Jan 26.06.2009 15:56
We doen de reis in 2 dagen. Zowel heen als de terugweg willen we de rit in 2 dagen doen. We wonen in de buurt van Almere.

monique 26.06.2009 16:08
zondag is een rustige dag om te rijden , ook omdat je dan geen vrachtverkeer tegenkomt in frankrijk

Geplaatst door: Bert 26.06.2009 16:22
Zondag is inderdaad rustige dag om te rijden. Ook omdat je vrijdag nog moet werken is het ideaal om op zondag te vertrekken, dan heb je nog even een dag om alles in te pakken en voor te bereiden, ga je veel rustiger op vakantie.
Dus ik zou zondagmorgen vertrekken, overnacht dan lekker en dan kom je maandag op de camping aan, ideaal!
Terug zouden wij dan op donderdag 30 Juli gaan rijden en vrijdag dus thuis komen. Ook fijne dagen om te rijden. Je bent dan ook net voor het weekend thuis en je kunt dan nog paar dingetjes uitpakken voordat je weer begint met werken.
Je hebt dan bijna 3 weken vakantie gehad en erg ontspannen gehad. Inderdaad zaterdags niet verstandig om niet te gaan rijden, want dan je kom je sowieso in de file terecht.

Geplaatst door: Bert 26.06.2009 17:13
Mijn laatste zin klopt niet helemaal, dat moet natuurlijk zijn het is niet verstandig om op zaterdag te rijden, want in de file kom je dan sowieso.

Geplaatst door: Car2 26.06.2009 20:21
Dinsdag 14 juli is een nat. feestdag in Frankrijk.
Als je zaterdag 11 juli vertrekt, heb je kans dat je in het verkeer van een "langweekend-weg" van de Fransen terecht komt.

Geplaatst door: Jan 26.06.2009 20:51
Daarom willen wij ook niet op zaterdag vertrekken en/of rijden. Ik hoorde overigens van een collega van mij dat ze dan vooral vrijdags al gaan en dinsdags weer terug gaan.
Dus zondag + maandag lijken mij perfecte dagen om te rijden.
Terug op donderdag+ vrijdag lijken mij ook verder prima, dan ben je inderdaad net even voor het weekend thuis.

Geplaatst door: Joyce 26.06.2009 22:26
Wij vertrekken juist op zaterdag omdat je met caravan toch niet hard opschiet kom je nauwelijks in de file. Vroeg vertrekken en op tijd een camping zoeken. Op zondag wel regelmatig in de file gestaan bij Vienne. Zo zie je maar dat ieder zijn eigen manier van reizen en wensen heeft. Wij doen er 3 dagen over.

Geplaatst door: sandra 27.06.2009 10:02
hallo jan
wij reiden altijd op woensdag dan heb je geen tot weinig vakantie gangers het reid heerlijk rustig. ook de terug weg gaan we op donderdag de drukte voor.

Geplaatst door: Richard 27.06.2009 12:48
Heen vaak op zondag, lekker rustig op de weg en terug meestal op donderdag ook lekker rustig.
Zondag ben je net de drukte na en donderdag ben je net de drukte voor, ideaal!
Omdat veel mensen op zaterdag vertrekken en vaak toch overnachten is het inderdaad na Lyon vaak op Zondag ook nog terug.
Daarom vertrekken wij altijd zondags, overnachten bij Lyon, gehele weg lekker rustig op de weg!
Op maandag na Lyon lekker rustig op de weg ook, al met al prima reisdagen.
Terugweg donderdag+vrijdag ook ideaal.

Geplaatst door: Lianne 27.06.2009 12:53
Zondag is de beste dag om te vertrekken, altijd rustig op de weg!
En als u die maandag weer moet werken is het op donderdag terug rijden ook een hele goede optie, ook heel goed te doen!

Geplaatst door: Maaike 01.07.2009 20:56
Zondag vinden wij ook de fijnste dag om te vertrekken richting het zuiden vanuit Nederland.
vorig jaar moest ik onverwachts nog zaterdags werken, dus zijn we maandags vertrokken. Dit vonden wij ook wel een fijne dag om te rijden.
Maar zondags vertrekken is toch zeker wel onze favoriet! Lekker ver kom je die dag al en de volgende dag (die maandag) hoef je dan niet meer zover!
Dus ik zou vertrekken op zondags.

Geplaatst door: Jan 16.11.2009 13:32
Ik wil jullie nog allemaal bedanken voor de tips.
Dit jaar vertrokken op zondagmorgen en ergens net iets boven Lyon overnacht en dan maandag verder gereden naar Spanje.
Ik vond het ideaal rijden op zondag en overigens ook op maandag prima!
Op zondag is het inderdaad lekker rustig op de weg.
Terug gereden op donderdag en vrijdag, dit ging ook prima.
Kortom; de reis was helemaal niet erg, wij hebben eigenlijk niet in de file gestaan en je kon overal goed doorrijden.
Echt een aanrader om op zondag te vertrekken en terug op donderdag vertrekken ook heel erg fijn.
Wij hebben nu een camping geboekt in Zuid-Frankrijk (dichtbij Spanje, Argeles Sur Mer) dus rijden weer op zondag!

Josefien 19.02.2010 15:25
Hallo,

Wij rijden al jaren op de 1e zaterdag door Frankrijk richting Spanje. We vertrekken geeneens echt vroeg en hebben nooit last van opstoppingen. We nemen de A1 tot Paris,om dan over te gaan op de Francilienne en dan op de N20.
Wij hoeven niet in 2 dagen ergens te zijn en rijden graag (met de caravan)op de vaak 4 baans RN wegen. Nooit druk, we willen ook niet harder dan 80-90 km.
Voorheen met kinderen reden we om 5u s morgens weg (zaterdag) en waren dan op zondag halverwege de dag op plaats van bestemming (frans/spaanse grens). Dan reden we tol, en op zondag vertrokken we om half 9. Goed te doen allemaal vanuit Brabant.

Exta info voor je: http://nl.franceguide.com/Zwarte-Zaterdagen.html?nodeID=124&EditoID=15264
Als je op de 10e toch wil vertrekken, zorg dat je nooit tegen lunchtijd voor Parijs bent, maar of uren eerder of uren later.

Succes J

wil 19.02.2010 20:17
Wij hebben op verschillende dagen gereden, inderdaad zondags is het rustigste, maar de afgelopen jaren zijn we in de nacht van donderdag op vrijdag vertrokken, en overnachten ergens tussen Orange en Montepellair hebben dan meestal tussen de 1000 en 1100 km gereden, lekker een nachtje in de caravan slapen, en 's morgens in alle vroegte door rijden. om zo aan het eind van de ochtend aan te komen, hebben de afgelopen jaren geen file's meegemaakt zelfs niet op vrijdag eind v.d. middag bij Lyon.
Alleen meestal bij Perpignan wel enige drukte gehad.


Geplaatst door: sandra 20.02.2010 14:57
wij rijden altijd op woensdag om 06.00 uur aan en zijn dan tegen 17.00 in narbonne even zwemmen en slapen in het hotel en rijden de volgende morgen om 07.00uur weer aan om de aanhang wagen op te halen. en zijn om 9.00 uur op de camping in pals en kunnen dan lekker de tent opzetten . hebben nooit file gelukkig maar

Geplaatst door: Annelies 20.02.2010 21:25
Eigenlijk rijden wij altijd wel op verschillende dagen naar het zuiden...maar moet eerlijk zeggen zondag is ideaal. Wij vertrekken de laatste jaren daarom vaak op zondagmorgen rond 06.00uur vanuit het noorden (Alkmaar) en overnachten dan rond 17.00uur bij Lyon. Maandag rijden wij naar onze camping aan de costa brava en komen in de middag aan. Fijne reisdagen de zondag en maandag, vooral de zondag is ideaal...nooit files gehad!
Wij rijden met caravan.

Louis 21.02.2010 11:03
Hebben afgelopen jaren op diverse dagen gereden (auto zonder aanhanger, met vouwwagen en met caravan) ons is het vertrek op zondag het best bevallen. Terug uit Spanje meestal vertrek op donderdag.
Gereden via Lyon, Millau en via Toulouse. Al deze routes rijden goed, alleen met caravan heeft Millau niet de voorkeur i.v.m. de behoorlijke klimmen en afdalingen. Drukte kan je overal tegen komen, ongevallen enz. Vertrekken ongeveer 03.00 uur uit Alkmaar. Met auto en vouwwagen overnachten we meestal ter hoogte van Pezenas. Met caravan gaat het wat minder snel en overnachten we voor Lyon en bij Velles.
Dit jaar kunnen we pas zondag om 12.00 uur vertrekken en doen het dan in 3 dagen, is ook wel lekker ontspannen. Plan is 1e dag tot Arlon. Tweede dag tot Montpellier en dan door naar Castello de Empuries. Terug gaan we weer op donderdag.

Groeten en heel leuke en veilige vakantie in 2010
Louis

Mara 02.03.2010 23:12
Meestal op zaterdag. Gewoon niet te vroeg weggaan, zo rij je achter de meute aan. Nu moet ik er wel bij zeggen, dat wij de heenreis nooit op een camping overnachten, maar op een parkeerplaats. Zo kun je 's avonds lekker nog even in alle rust doorrijden. Op de 1e dag rijden we meestal 1200/1300 km.; dan hebben we de zondag een makkie. Dan zijn we, omdat we om een uur of 6/7 weer rijden, de meute namelijk voor. Zaterdag en zondag is er weinig vrachtverkeer en dat is ideaal.